گرایش‌های ارتباط پهن باند در سال 2017

نیاز به برقراری ارتباط در همه جا و همه زمان‌ها و همه دستگاه‌ها، چیزی است که همچنان در سال 2017 رو به رشد است و این روال برای هر دو بخش سنتی همچون ارتباطات بی‌سیم و شبکه‌های در مقیاس شرکت و سازمان، و همچنین موقعیت‌های تجاری جدید در ارائه خدمات به زمینه‌های نوظهور در حال رشد مانند اینترنت اشیا (IoT) و ارتباط ماشین-به-ماشین (M2M) صادق می‌باشد. اما اختلاف آن در سال 2017 در آن است که مشتریان و کاربران علاوه بر بالا بودن پهنای باند ارتباطی، به کیفیت آن نیز توجه بالایی دارند.

هیچ فناوری یا کمپانی‌ای به تنهایی نمی‌تواند به همه بازارها و مشتریان حاضر و در حال ظهور دست یابد. برآورده کردن این مهم، نیازمند راهکارهای هیبرید که ارتباط فیبری، شبکه‌های بی‌سیم زمینی و ماهواره‌ای را گرداگرد هم بگنجاند. آشکارا، شبکه یا راهکاری که به صورت هیبریدی طراحی شده باشد و فناوری‌های مختلف بتوانند به صورت یکپارچه با یکدیگر کار کنند، یکی از الزامات اساسی مفهوم Connected World را تشکیل می‌دهد. در این میان فناوری HTS یا ماهواره‌های با ظرفیت بالا همچون Intelsat Epic، Inmarsat Global-Xpress و بسیاری موارد دیگر، نقطه آغازین رفع نیاز ارتباطی برای نقاط دوردست خواهد بود.

همانطور که فناوری‌های IoT و M2M در حال فراگیر شدن هستند، گزارشی از Juniper Research پیش بینی کرده است که تعداد دستگاه‌های IoT در سال 2021 با افزایش 200 درصدی به 46 میلیارد دستگاه می‌رسد و مخابرات ماهواره نقش کلیدی در شبکه‌های هیبریدی که می‌خواهند مرز سرویس خود را تا جایی که نیاز دارند گسترش دهند.

اما در جهتی دیگر، تنها ارائه پهنای باند، چالش‌های ارائه خدمات ارتباطی را به اتمام نمی‌رساند. همین که اپراتورهای شبکه و کاربران به پهنای باند اضافی دسترسی پیدا کنند، به دنبال این خواهند گشت که چه چیز دیگری می‌تواند مشکلشان را ترفیع دهد که در این مواقع کاری از دست افزایش صرف پهنای باند بر نمی‌آید. این همان نقطه‌ای ایست که شرکت‌های ارائه دهنده سرویس را ایجاب می‌کند که پیشنهادات جدیدتر در ارتباط با SLA، پشتیبانی سرویس و راهکارهای جدید را پیشنهاد دهند تا در بازار رقابت همچنان باقی بمانند.

این راهکارها شامل پشتیبانی به دسترسی به برنامه‌های Cloud-Based و شبکه‌های هیبریدی و Software-Defined (شبکه‌هایی که عملکرد آن‌ها به صورت نرم‌افزاری قابل تغییر هستند) به منظور اتصال و شبکه محدوده وسیعی از دفترهای شرکت به مراکز داده و کاربران را شامل می‌شود.

متخصصان شبکه معتقدند این مسئله بیش از پیش، موجب برجسته کردن خاصیت مهم ارتباط ماهواره‌ای می‌کند. با افزایش ماهواره‌های درون مدار که منجر به گسترش شبکه تحت پوشش و ابداع نسل‌های جدید ماهواره‌های HTS شده است، به مشتریان و اپراتورها این امکان داده شده است تا پهنای باند به میزان مورد نیاز خود جهت گسترش شبکه، در دسترس داشته باشند.

به طور کلی در سال 2017، کاربران شبکه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارتباط پهن باند در همه جا، حتی در دور دسترس‌ترین مناطق، نیاز دارند و مطمئنا در آینده به مقدار بیشتری نیز نیاز دارند. به این دلیل است که اعتقاد بر این است که این سال (2017) نقطه عطفی برای صنعت ماهواره به عنوان صنعتی که قبلا به عنوان راهکار پر کننده کاستی‌ها (Filling The Gaps) تبدیل شده است به بخش اصلی و جدایی ناپذیر شبکه‌های هیبریدی.

دانلود به صورت  فایل PDF:

 ICASAT-2017BroadBandTrend

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , , , , ,

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897