آینده نوآوری های VSAT

اگر بخواهیم بدانیم وضعیت کنونی پیشرفت فناوری و نوآوری ماهواره در شرایط حال چگونه است و به کدام حوزه مرتبط می­شود، مطمئنا باید اطلاعات زیادی را در دست داشته باشیم که با این وجود همچنان حدس زدن کار دشواری است. اما آن چیزی که واضح است، این است که حوزه ماهواره اخیرا بر روی مسیری پر تغییر و البته رو به جلو قرار داشته است.

البته بسیاری از این تغییرات رو به جلو به دلیل رویکرد ارتباط ماهواره ای IP می باشد که سال ها آغاز شده است. این تغییر، شرایط را به گونه ای تغییر داده است که ماهواره را به عنوان فناوری پهن باند IP که می تواند خدمات مخابراتی در سطح بالا را به همراه قابلیت اطمینان و کیفیت رقبای زمینی، مطرح سازد.

جدای از تغییرات نامبرده شده، به دلیل هزینه بالای پهنای باند ماهواره، همواره این مسئله، مانع بزرگی برای پیشرفت در حوزه ماهواره محسوب می شده است. اما با ظهور فناوری ماهواره های HTS و همچنین منظومه های پربازده ماهواره ای LEO، این محدودیت را تغییر داده است.

vsat

با هجوم بیش از پیش پهنای باند، می توانید این را بگویید که نوآوری ها در زمینه ماهواره بیش از هر زمان دیگری مهم می باشد. و در سال های اخیر، پیشرفت های متعددی بر روی افزایش بهره وری پهنای باند حاصل شده است. منظور از بهره وری پهنای باند، دستیابی به سرعت های بیشتر با اشغال کردن برابر پهنای باند می باشد. امروزه پلتفرم هایی استفاده می شوند که از کریرهای تطبیق پذیر با پیشرفت های فناوری همچون ACM، TDMA تطبیق پذیر و SCPC دینامیک و تغییر پذیر بهره می برند. با توسعه روزافزون سیستم های هوشمند مدیریت شبکه و روش های ارتباطی تطبیق پذیر همچون DVB-S2X، مدیریت بهتر پهنای باند نسبت به گذشته امکانپذیر می باشد.

پیشرفت های جدید حوزه مخابرات ماهواره ای، اما همچنان هیجان انگیزتر می باشد. آینده مخابرات ماهواره ای توسط مجموعه به هم پیوسته ای از توسعه فناوری مانند فناوری ابری و مجازی سازی همراه است. این دو فناوری در شبکه های زمینی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است به طوریکه کاربردهای خاص که بر روی بستر مخابراتی شکل می گیرند، محوریت آن ها بر روی فضای ابری بوده و یا برای یک فضای مجازی توسعه داده می شوند.

این همان مسیری است که ماهواره نیز در حال طی کردن است. این قضیه را می توانیم در سال های آینده ببینیم که سیستم های زمینی و شبکه های ماهواره ای به صورت Software-Defined ساخته شده اند و یا انتقال عملکرد مدیریت شبکه و پردازشگرهای پروتکل در بیرون از سرورهای ثابت و در یک فضای مجازی ابری صورت می پذیرد.

این پیشرفت ها، تاثیر متناوبی در طول زنجیره ارزش (Value Chain) خدمات دارد و باید نحوه خدمات دهی مجددا سازماندهی شوند و همچنین علاوه بر مهندسی صحیح سیستم، نسبت ها مجددا تعریف شوند. از شبکه های Software-Defined تا ماهواره های Software-Defined، همگی تاثیر هوشمندی از نرم افزار در شبکه های ماهواره ای end-to-end می باشند. این مسئله، به نوبه خود، وظایف و نقش های جدیدی را میان ارائه دهنده خدمات مخابرات ماهواره ای ترویج می دهد که احتمالا منجر به ایجاد زیرساخت های جدید در مسیر زنجیره ارزش (Value Chain) می شود.

احتمالا بزرگترین مسئله این است که ماهواره چگونه اجازه نشان دادن راه های پیشرفت این حوزه را نشان می دهد.

دانلود به صورت  فایل PDF:

Download

icasat-end-to-end-perspective-satellite-future

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , , , , , , ,

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897