آنتن های مخابراتی مطابق استاندارد ITU است

بحث آنتن­های مخابراتی و ضرر و زیان­های احتمالی آن، همواره یکی از دلایل عدم توسعه شبکه­ های مخابراتی است. بخصوص اینکه بسیاری از کاربران و یا همان شهروندان عادی نیز به دلیل شایعات موجود در این بخش، همواره خود به مانعی برای نصب این آنتن­ها در مناطق یا محله­های مسکونی خود شده­اند.

برآیند این عوامل باعث شده است تا حتی مدیر عامل بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور برای اطمینان از عدم ضرر و زیان­های سلامتی تشعشعات موبایلی، علاوه بر آنکه اتاق کاری خود را نزدیک به یکی از آنتن­های تلفن همراه انتخاب کرده است، از یک تقویت­کننده سیگنال هم در دفتر کاری خود استفاده کرده است.

به هر حال این روزها بارها و بارها شاهد تصمیمات و واکنش­های متفاوتی در بخش توسعه و نصب آنتن­های جدید هستیم. گاهی این امر توسط مردم جلوگیری می­شود و گاهی هم توسط مراکزی وابسته به شهرداری.

اخیراً نیز توسط یکی از همین مراکز اعلام شده بود که قرار است آنتن­ها و دکل­های مخابراتی در سطح شهر ساماندهی شود. این موضوع واکنش داوود زارعیان را در پی داشت. وی عنوان کرد که تنها درصد کمی از دکل­های ارتباطی سطح شهرها مربوط به مخابرات است و بسیاری دیگر از این دکل­ها مربوط به شرکت ­های اینترنتی و یا حتی ارگانها و نهادهایی است که به نوعی از فناوری بی­سیم استفاده می­کنند.

از سوی دیگر طرح ساماندهی این دکل­ها نیز اکنون ابعاد جالبی به خود گرفته است. شرکت وابسته به شهرداری تهران که همین چندی پیش از طرح سازماندهی این دکل­ها خبر داده بود به تازگی اعلام کرده است برای این سازماندهی، در نظر دارد از ساختمان­ها و اماکنی که به نوعی فضای خود را برای نصب این دکل­ها اجاره می­دهند عوارض دریافت کند.

با این حال اما اپراتورهای تلفن همراه همچنان درگیر مجاب کردن شهروندان پیرامون ضرر نداشتن این آنتن­های مخابراتی هستند.

مشاور مدیر عامل همراه اول در این باره گفته است که برای اعتمادبخشی به عموم مردم، میزان تشعشعات سایت­های BTS را بصورت آزمایشی در میادین شهر تهران و مشهد مورد آزمایش قرار داده­ایم.

آزمایش روی بانوان باردار

در نشست بررسی علمی امواج الکترو مغناطیسی که در مشهد برگزار شده است، سید موسوی با تاکید بر اینکه آنتن­های تلفن همراه سازگار با محیط زیست بوده و برای انسان خطری در پی ندارد گفته است که: جهت اعتماد بخشی به عموم مردم، میزان تشعشات سایت­های BTS را بصورت آزمایشی در میادین شهر تهران و مشهد مورد آزمایش قرار داده­ایم تا مردم از نزدیک شاهد نتایج آن بوده و توان امواج را با استانداردهای جهانی مقایسه کنند.

او ادامه داد: آنتن­های BTS به خاطر توان اندکی که دارند با محیط زیست سازگارند و لذا مسئولان این موضوع را باید بصورت واضح برای مردم تشریح کنند تا اعتماد آنان در این خصوص جلب شود.

موسوی با بیان این مطلب که قضاوت مردم است که می­تواند میزان همکاری را افزایش دهد افزود: توسعه شبکه­های همراه با کمک مردم بهتر و سریعتر انجام می­گیرد.

وی با بیان آزمایش انجام شده در دانشگاه تهران با حضور 450بانوی باردار در طی مدت نه ماه، تصریح کرد: در این آزمایش که افراد ذکر شده بصورت طبیعی در معرض تشعشعات قرار گرفته بودند، هیچگونه پرتوی زیان آوری یا اثرات ناشی از آن در نمونه­ها مشاهده نشده است.

او می­گوید: آنچه آزمایش مزبور را در معرض آسیب قرار داده بود، استرس و مشاجرات خانوادگی و نگرانی­های دیگر بوده است.

او گفت: درمحیط زندگی ما روزانه ده­ها وسیله که امواج الکترومغناطیسی ساطع می­کنند وجود دارد که آنها نیز مجوزهای لازم را بر اساس استاندارد­های جهانی اخذ می­کنند و لذا جای نگرانی برای هیچ یک از شهروندان وجود ندارد.

رعایت استانداردهای ITU

از سوی دیگر در این نشست مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان رضوی هم گفته است که تمام سیستم­های مخابراتی بر اساس استانداردهای جهانی و ITU ، نصب و راه­­اندازی شده و تست­های لازم قبل از راه اندازی­ سیستم­ها با حضور کارشناسان صورت می­گیرد.

ملک جعفریان می­گوید: آنتن­های BTS مخابرات هیچگونه ضرری برای مردم در پی ندارد علاوه بر آن آنتن­­های رادیویی و سایر آنتن­های منصوبه با فرکانس بالاتر در سطح شهرها نصب هستند که بعضاً حتی مجوز سازمان تنظیم مقررات (CRA) را ندارند.

او تاکید می­کند: فضای فرکانسی انواع وسایل برقی همچون مایکروفر، ماشین لباسشویی، تلوزیون، رادیو، ضبط صوت و ... که در زندگی همه ما مورد استفاده قرار می­گیرد به مراتب از آنتن­های BTS بیشتر است زیرا فرکانس استفاده شده در آنتن­های تلفن همراه یک صدم حد مجاز بوده و هیچ ضرری متوجه آن نیست .

به هر حال اکنون به نظر می­رسد که به زودی بسیاری از مشکلاتی که از سوی شهرداری پیش پای اپراتورها برای نصب تجهیزات مخابراتی گذاشته می­شود با همان تصمیم اخذ عوارض حل شود.

روزنامه فناوران- چهارشنبه 21 آبان 93

دانلود مقاله بصورت PDF:

 fremontia_horticultral_acrobat_icon

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897