فناوری L2oS شرکت iDirect

پلتفرم مخابراتی Evolution شرکت iDirect که دارای جایزه های بین المللی نیز می باشد، ارتباط پهن باند IP را در هر زمان و در هر مکان که لازم باشد می تواند برقرار کند. با پرده برداری از محصول Evolution 3.3.3، فناوری لایه ی 2 بر روی ماهواره (Layer 2 over Satellite یا به اختصار L2oS)، به شرکت های ارائه دهنده ی خدمات، این پیشنهاد را می دهد که شبکه ی iDirect را بر روی حالت bridging لایه ی دوم اجرا کنند که این مسئله به عنوان جایگزینی بر معماری مسیریابی (Routing) لایه ی 3 عنوان می شود.

این روش درنهایت منجر به انعطاف در شبکه های کامپیوتری می شود. یک شرکت ارائه دهنده­ی خدمات مخابرت ماهواره ای می تواند توسط آن تعداد گوناگونی از معماری شبکه را اجرا کرده، پروتکل لایه ی سوم شبکه را عبور داده و معماری لایه ی سوم را بعد از راه اندازی تصحیح کند. به دلیل اینکه لایه ی ترانسپورت (Transport) از لایه های زیرین کاملا مستقل و جدا می باشد، L2oS مدل جدیدی از ارائه ی سرویس را نشان می دهد. بدین ترتیب شرکت های ارائه دهنده ی سرویس مخابراتی ماهواره ای می توانند به مشتریان خود این امکان را بدهند که شبکه ی خود را ترکیب بندی کنند بدون اینکه نگرانی از بابت لایه های زیرین داشته باشند.

روش L2oS یک لینک شبکه ی Ethernet را بر روی زیرساخت مخابراتی ماهواره ای شبیه سازی می کند که موجب به تشکیل ارتباط انتها-به-انتها و مسیر شفاف برای داده های لایه ی سوم می شود. تجهیزات iDirect، دیگر الگوریتم های مسیریابی و عملیات های مربوط به لایه ی سوم و حتی لایه های بالاتر را انجام نمی دهد. پردازشگرهای پروتکل و ریموت های iDirect در واقع به عنوان سوئیچ های اترنت عمل می کنند که جدول آدرس MAC را به روز می کنند تا به کمک آن مقصد Forwarding بسته های شبکه را تعیین کنند و درنهایت انتقال بدهند. همچنین عمل Forwarding بسته های شبکه بر مبنای اطلاعات موجود در Header بسته های اترنت انجام می گیرد و بسته های اترنت را کاملا از طریق لینک های هوایی ارسال می کند. لذا پلتفرم iDirect کاری کمتر از ساختن یک کابل اترنت را انجام نمی دهد که در آن هاب پردازشگر پروتکل، ورودی کابل و پورت خروجی ریموت ها هم سر دیگر کابل اترنت می باشد.

L2OS

اتصالات مجازی شبکه (Virtual network connections)، به صورت VLAN پیکره بندی شده و مدل های L2VPN همچون VPWS (Virtual Private Wire Service) و یا VPLS (Virtual Private LAN Services) را پشتیبانی می کند. یک شبکه به همراه ریموت هایش می تواند مدهای لایه ی 2 و 3 را همزمان باهم پشتیبانی کند با این شرط که پیکره بندی و ترافیک هر کدام به طور جداگانه توسط شبکه های مجازی تحت کنترل می باشد. شبکه­ ی L2oS ماهواره ای بسیار شبیه به دیگر فناوری دسترسی شبکه ای همچون مودم کابلی، DSL و شبکه ی نوری عمل می کند.

بهره وری، یک مسئله ی بسیار مهم برای هر شبکه ی ماهواره ای می باشد. همچنان روش های قدیمی بهینه سازی شبکه علاوه بر اینکه بر قوت خود باقی هستند، گسترده تر نیز شده اند. QoS گروهی هم اکنون دارای دسته بندی در لایه ی 2 می باشد. متدهای شتاب دهی TCP که در لایه ی 3 انجام می شود، در لینک های L2oS نیز برقرار می باشند. علاوه بر این، L2oS مصرف اضافی ترافیک ناشی از حجم Headerهای لایه ی سوم را نیز از طریق آدرس دهی هوشمند MAC و فشرده سازی Header (ROHSv2) کاهش می دهد.

L2OS-diagram

شرکت ارائه دهنده ی خدمات ارتباطی ماهواره ای باید راه حل مناسب را بر اساس نیاز مشتری انتخاب و ارائه کند. او می تواند همان فناوری لایه ی 3 یا فناوری L2oS را اجرا کند یا ترکیبی از این دو را در نظر بگیرد. مطمئنا لایه ی 2 انتخاب بی چون و چرا می باشد اگر پروتکل های لایه ی 3 همچون IPv6، BGP یا هر پروتکل دیگری که iDirect پشتیبانی نمی کند، مد نظر باشد. همچنین این مقرون به صرفه است اگر تعداد زیادی از VLAN ها بر روی شبکه، اجرا شده باشد.

سرویس هایی که L2oS می تواند در اختیار بگذارد شامل موارد زیر است :

  • سرویس اترنت لایه ی دوم
  • VPN لایه ی سوم بر روی لایه ی 2
  • پشتیبانی حادثه (Disaster Recovery)
  • جایگزینی SCPC
  • بک هاول ماموریت های بحرانی و حساس
  • بک هاول شبکه ی سلولی

Download

فناوری L2oS شرکت iDirect

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897